Petice za kvalitní rekonstrukci Severojižní magistrály

 

Sběr podpisů byl k 30. září 2024 ukončen. Petiční archy předáme nyní Radě hlavního města Prahy. Děkujeme, že jste připojili. Přidejte se také k našemu Klubu Přátel a podporujte AutoMat pravidelně. Spolu budeme dál pracovat na lepších městech pro všechny. 

PETICE

za kvalitní rekonstrukci (humanizaci) Severojižní magistrály (SJM) na území Prahy 2 v rámci nyní zpracovávaného projektu, narovnání tamních podmínek pro všechny účastníky provozu a proměnu v městskou třídu

dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a žádost o projednání dle § 7 písmeno c) a § 9 zákona č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze.

My, níže podepsaní obyvatelé a obyvatelky Prahy, žádáme představitele hlavního města v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou, aby v rámci nyní zpracovávaného projektu zadaného TSK „Severojižní magistrála, celkové úpravy ulic Legerova, Sokolská a Ječná zahrnující vytvoření nových uličních profilů“, došlo ke skutečné proměně Legerovy a Sokolské na základě záměrů humanizace magistrály z let 2016 (IPR Praha) a 2017 (Gehl Architects) a k:

  • náhradě nevyhovujících podchodů přechody pro chodce a vytvoření nových přechodů pro chodce tam, kde chybí;
  • vzniku souvislé oddělené cyklistické infrastruktury;
  • vysazení souvislého stromořadí v obou ulicích;
  • snížení počtu jízdních pruhů pro automobilovou dopravu na maximálně tři;
  • zrušení stání pro automobily na chodnících.

Domníváme se, že zásadní rekonstrukci ulic na Praze 2 v rámci SJM, o níž se diskutuje bezmála 30 let, není možné dále odsouvat kvůli trvajícím negativním dopadům na životní prostředí a lidské zdraví, nebo na druhé straně kvůli nedokončenému Městskému okruhu, neboť dle současných odhadů se tak nestane dříve než za 15 let. Význam této dostavby navíc snižují zjištění průzkumu o intenzitě dopravy na magistrále, kdy 70 % vozidel má start nebo cíl v širším centru města.

K zásadnější proměně obou ulic vznikla od roku 1990 řada studií, memorand a výzev. Dosud však k žádné skutečné proměně nedošlo. Petice je rovněž v souladu s Memorandem MČ Praha 2, Praha 4 a Praha 7 z roku 2012, které požadovalo realizovat celkové zklidnění magistrály nejpozději v okamžiku zprovoznění tunelu Blanka spolu s odstraněním bariér pro bezmotorovou dopravu v co největší možné míře a oživení parteru území.

Žádáme proto o projednání této petice Radou hl. m. Prahy a přijetí patřičného usnesení s pověřením náměstka primátora pro dopravu učinit veškeré kroky vedoucí k přeměně této komunikace na kvalitní městskou třídu v parametrech uvedených výše, a to v rámci nyní řešeného projektu a v co nejkratším časovém intervalu.

—–

Petici v březnu 2024 sestavil Auto*Mat, z. s., Slezská 2033/11, Praha 2, IČ: 22670319, zastoupený ředitelem Mgr. Martinem Šotolou, bytem Hájkova 1635/11, Praha 3. Datová schránka: 79ztquz.

(Sběr petičních archů probíhá na adrese spolku.)

Na vědomí: Výbor pro dopravu ZHMP, Technická správa komunikací, a. s.

Petici vytvořili: Ing. Vratislav Filler, Ph.D., geodet a dopravní expert/AutoMat; Bc. Michal Kalina, DiS., vedoucí Laboratoře udržitelného urbanismu; Ing. arch. Zuzana Poláková, architektka/AutoMat.

 

Petici podporují: Petra Syrová, zakladatelka a předsedkyně Pěšky městem, z.s.; Jan Trnka, lékař a proděkan 3. lékařské fakulty UK; Jakub Cigler, architekt; Daniel Münich, ekonom a člen NERV; Michal Broža, vedoucí kanceláře OSN v Praze; Osamu Okamura, architekt a urbanista; Peter Bednár, architekt a urbanista; Veronika Sedláčková, novinářka a tisková mluvčí; Marie Bourne, praktická lékařka; David Vávra, architekt a herec; Michael Lažan, zakladatel Senzorvzduchu, z.s.; Jan Coufal, majitel Bikero a CEO Czech promotion; Marta Smolíková, ředitelka Otevřená společnost o.p.s.; René Levínský, ekonom a dramatik; Martin Mareček, dokumentarista a režisér; Ivan Lejčar, architekt; Marek Hilšer, senátor, pedagog a lékař; Michaela Slussareff, proděkanka Filozofické fakulty UK; Vladimir 518, hudebník a vizuální umělec.

Více informací na vyzva.auto-mat.cz