Přechody
Mapa požadovaných přechodů:
Zadání vychází z uvedené Koncepce přeměny Severojižní magistrály, která říká: „Na všech křižovatkách na magistrále standardně zřizovat přechody a cyklopřejezdy na všech (…) ramenech. Doplněním dnes chybějících vazeb se jednak umožní kontinuální a přirozeně potřebný pohyb pěších a cyklistů podél magistrály a především také příčně přes magistrálu, což je hlavní nástroj eliminace dnešního bariérového efektu. Možnost normálně přecházet z jedné strany ulice na druhou také podporuje rozvoj obchodů a služeb…“
Přechody navrhované v dřívějších studiích či Gehlově návrhu proměny magistrály uvádíme v části zaměřené na naši představu humanizace. V samotném zadání projekčních prací konkrétní místa zmíněná nejsou.
Přechody se zabývá studie Bezpečné cesty do školy (2021), ale i projekt rekonstrukce tramvajové trati, která má být zahájena na přelomu letošního a příštího roku. Dle aktuálního koordinačního výkresu rekonstrukce trati (06/2023) má dojít ke zvýšení bezpečnosti okolo tramvajového ostrůvku zastávky Štěpánská, který by měl být prodloužen až do křižovatky nad zastávkou, kde jím bude procházet přechod. Ostrůvek má ale být široký jen nevyhovující dva metry při zachování dvou jízdních pruhů na přechodu od zastávky.
Nový přechod včetně světelné signalizace je navržen před střední sociální školou naproti ulici Melounová. Oproti dopravní studii Bezpečné cesty do školy není součástí výkresu varianta s vloženým ostrůvkem na přechodu nad křižovatkou se Štěpánskou.
Podchody
Přecházení na magistrále řeší na Praze 2 kromě sporadického množství přechodů také dva podchody.
První prochází Fügnerovým náměstím a je poměrně frekventovaný nejen pěšími, ale i cyklisty. Zároveň dle aktuální dokumentace vyžaduje rekonstrukci. Jeden z podkladů projektu, materiál Podchody ve správě TSK – analýza a plán rozvoje (IPR, 2022), doporučuje vytvořit koncepci Fügnerova náměstí a prověřit možnost zrušení podchodu a nahrazení bezbariérovým přechodem se světelnou signalizací. Stejným směrem se ubírala také studie architekta Gehla.
Druhý, problematičtější podchod poblíž Nuselského mostu spojuje Vinohrady s Karlovem a je zcela bariérový, pro imobilní obyvatele tedy nepoužitelný. Zároveň vyžaduje rekonstrukci. Také v tomto případě Analýza IPRu doporučuje prověřit možnost zrušení podchodu a nahrazení bezbariérovým přechodem se světelnou signalizací.