Pověst Prahy jako města se špičkovou veřejnou dopravou bere v posledních letech za své. Město neinvestuje do kvality a komfortu pro cestující (což je také důvodem, proč ji nemalá část cestujících nevyužívá). Kolejová infrastruktura se téměř nerozvíjí, ta stávající v řadě případů chátrá. Podíl veřejné dopravy na vykonaných cestách dlouhodobě nevzrůstá. Systém veřejné dopravy v Praze dnes nemá prakticky žádné kapacitní rezervy. Přitom Praha jako rostoucí město nutně potřebuje dostat do veřejné dopravy lidi, kteří denně přijíždějí autem z okolních obcí. To ale nepůjde bez zkapacitněné příměstské železnice, nové linky metra a řady nových tramvajových tratí. Místo urychlení přípravy zásadních staveb pro veřejnou dopravu ale město plánuje přitáhnout Radlickou radiálou statisíce aut denně do oblasti Barrandovského mostu a zdráhá se odsouhlasit byť jen kosmetické úpravy navrhované v projektu tzv. “Humanizace magistrály.”
Má-li se zmenšit počet aut ve městě, bude také nutné časem regulovat vjezd automobilů do vnitřního města. Roky odkládaná opatření, snižující alespoň částečně intenzitu automobilové dopravy ve vnitřním městě, už nejde dále podmiňovat dopravními stavbami, které mají být dokončené ve vzdálené budoucnosti. Zprovozní-li se další silnice bez promyšlené regulace (jako například Městský okruh), nebude výsledkem ochrana centra, ale naopak ještě silnější provoz v ulicích Prahy – jak nám ukázalo například zprovoznění tunelu Blanka.
Veřejná doprava potřebuje posílit především příměstskou železnicí. V okolí Prahy je třeba stavět dopravní terminály při stávajících stanicích. V Praze je pak zcela nutné postavit podzemní propojení tratí linek S (integrované příměstské železnice fungující jako další linka metra). Je třeba pokračovat v integraci veřejné dopravy na území Středočeského kraje a usnadnit jeho obyvatelům dojížďku do Prahy veřejnou dopravou.
O potřebnosti co nejrychlejšího zprovoznění linky D metra vedené z centra na jih Prahy pak není pochyb. Nezbytný je rovněž urychlený rozvoj potřebných tramvajových tratí – do Slivence, Suchdola, Bohnic, Libuše, na Jižní Město či na sídliště Dědina. Hustá tramvajová síť je ovšem nezbytná i v centru města – chybí propojení z Vinohradské na Václavské náměstí či k Hlavnímu nádraží, důležitá jsou i nová propojení tramvajovými mosty přes Vltavu v oblasti Podolí či Karlína.
Lidé dojíždějící do města z řídce zalidněných oblastí jsou nyní často závislí na automobilu. Snížit tlak individuální automobilové dopravy na město proto pomůže koncepční rozvoj P+R parkovišť u kapacitní a kvalitní MHD i ve Středočeském kraji.